הנחיית קבוצות מנקודת המבט של תיאוריית ההתקשרות - התקשרות בטוחה והתקשרות בלתי בטוחה בקבוצה

המאמר בוחן תהליכים קבוצתיים דרך נקודת המבט של תיאוריית ההתקשרות, ומציג את מערכת היחסים המתפתחת בין המשתתפים לבין המנחה והקבוצה. תיאוריית ההתקשרות מסייעת להסביר מדוע משתתפים בקבוצה עשויים לראות בה מקום להתפתחות אישית ולשיתוף, ולהיות נכונים לקחת בה סיכון ולחקור את עצמם. זאת בשונה מקבוצות המתאפיינות בחרדה, בנטייה להיזהר ואף בהימנעות מיצירת קשר בין-אישי. אחד מתפקידי המנחה הוא לנסות לקדם התקשרות בטוחה בתוך הקבוצה, מצב שבמסגרתו יוכל כל משתתף לסמוך על הקבוצה שתתמוך בו, תגן עליו ותסייע לו בעת מצוקה. המאמר מציע שפה המאפשרת למנחה ולחברי הקבוצה לדון באווירה השוררת בקבוצה במונחים של מערכות יחסים וקשר. לאורך המאמר מתוארות דוגמאות מהתנסויותיו של הכותב בהנחיית קבוצות, תוך התייחסות להתגבשות דפוס ההתקשרות בקבוצה ולהתערבות הנחייתית המקדמת התקשרות בטוחה.

 

פלג דור-חיים הוא פסיכולוג חינוכי וחברתי, יועץ ארגוני ומנחה קבוצות, דוקטורנט באוניברסיטת תל אביב ובעל תואר שני בפסיכולוגיה ארגונית. מתמחה בהנחיית קבוצות של מטפלים, מנהלים, יועצות בית ספר ועובדים סוציאליים. בין תחומי התמחותו: אימון אישי, פיתוח מנהיגות, קידום תהליכי שינוי בארגונים וייעוץ למערכות חינוך. בעל קליניקה פרטית בגבעתיים, שבה הוא מטפל בילדים ובמתבגרים ועוסק בהדרכת הורים.