‫בין‬ ‫ה-‪ Faceless Mother‬ל-‪Facebook‬‬

מחשבות על סמכות, מנהיגות ודינמיקה קבוצתית בעידן הרשתות החברתיות‬

‫המאמר חוקר מספר היבטים פסיכולוגיים של תופעת הרשתות החברתיות - פייסבוק,‬ ‫טוויטר ודומיהן - מנקודת מבט פסיכואנליטית-מערכתית. הוא בוחן על קצה המזלג את‬ ‫הקשר בין המדיום הטכנולוגי - המחולל את מרחב הסייבר כ"מרחב פוטנציאלי" לכל דבר‬ ‫- לבין מאפייני הדינמיקה הקבוצתית של הקבוצה־הגדולה־מאוד, הפועלת כרשת חברתית,‬ ‫בשתי סוגיות: בדרך שבה תופשים חברי קבוצות ענק אלו את קבוצת ההשתייכות שלהם‬ ‫כ-‪ ,(Armstrong, 1991) Object in the mind‬ובתפישה הלא מודעת של ייצוג הסמכות‬ ‫והשלכותיה על עיצוב יחסי מנהיג-מונהגים (Leader-followers‬) בעידן הנוכחי.‬

ד"ר יוסי טריאסט (PhD) הוא פסיכולוג קליני־מדריך, פסיכואנליטיקאי (מנחה) ויועץ‬ ‫ארגוני. הוא מורה ומדריך במכון הפסיכואנליטי הישראלי ומכהן כיו"ר (נבחר) של‬ ‫החברה הפסיכואנליטית בישראל (IPS); ‬בעלים־במשותף של מכון טריאסט־שריג. מרצה‬ ‫באוניברסיטת תל אביב, בתכנית להכשרת מנחים, בחוג לפסיכולוגיה, בתכנית לב.א. כללי‬ ‫ובתכנית לפסיכותרפיה. חבר 'אפק' (ארגון, פרט, קבוצה) ומנהל־במשותף של התכנית‬ ‫להכשרת יועצים ארגוניים בגישה פסיכואנליטית־מערכתית (POCD‬‬).