‫הזהות הקבוצתית והתמיכה ההדדית של בגירים ובגירות עם‬ ‫לקויות ראייה ועיוורון בישראל כפי שהיא עולה מתוך ניתוח‬ ‫אופני התקשורת בפורום מקוון‬

‫המאמר מתאר מחקר המתמקד בבחינת התקשורת החברתית שהתקיימה בפורום‬ ‫מקוון של בגירים ובגירות עם לקויות ראייה ועיוורון בישראל. המחקר התבסס על‬ ‫"שיטת ארבע הרמות" (Kupferberg, 2008; Kupferberg & Green‬, 2005) שאיפשרה‬
‫לנתח הודעות שנכתבו בפורום אינטרנטי של בגירים ובגירות במשך ארבעה חודשים.‬

‫הממצאים העלו שקיימת בישראל קהילה של אנשים עם לקויות ראייה ועיוורון‬ ‫המעצבת עמדה אסרטיבית ולכידה בתוך החברה הישראלית, ביחס לאנשים רואים‬ ‫ולעומת הרשויות השונות. כמו כן, השיח שהתפתח בקולקטיב זה שיקף פתיחות‬ ‫של המשתתפים והמשתתפות לדווח על עובדות, ולבטא מחשבות ורגשות חיוביים‬ ‫ושליליים. המשתתפים ביטאו קשיים, הגיבו זה לדברי זה ומיצבו עצמם כחברים‬ ‫ושותפים התומכים זה בזה. מחקר זה הוא אחד היחידים שנערכו בשנים האחרונות‬ ‫בישראל בנושא קהילות של אנשים עם לקויות ראייה וחשיבות התמיכה שהן מספקות‬ ‫לחבריהן.‬

‫ממצאי המחקר מעלים כי צריך להגדיל את המודעות של הציבור הרחב, של ארגונים‬ ‫ושל אנשי חינוך, ובפרט אלה שעוסקים בחינוך מיוחד או משולב, לצרכים הייחודיים של‬ ‫מתבגרים, מתבגרות, בגירים ובגירות עם לקויות ראייה.‬

ד"ר איתי הס הוא חבר ברשות המחקר ומרצה בתכניות התואר הראשון והשני בחינוך‬ ‫המיוחד במכללת לוינסקי לחינוך, ועורך מדור מחקרי בכתב העת "סוגיות בחינוך‬ ‫מיוחד ושילוב". מחקריו מתמקדים בחקר איכות חייהם של תלמידים ובגירים עם לקויי‬ ‫ראייה ועיוורון, ובנושאים הקשורים להשתלבות של תלמידים עם צרכים מיוחדים‬ ‫בבתי הספר.‬

פרופ' עירית קופפרברג היא ראש מרכז שח"ק לחקר שפה, חברה ותקשורת, מרצה‬ ‫בתכניות התואר השני במכללת לוינסקי לחינוך, ועורכת כתב העת "עיונים בשפה‬ ‫וחברה". מחקריה ופרסומיה מתמקדים בתקשורת בין אישית בשיח, בחקר הנרטיב,‬ ‫ובבנייה של זהות והתפתחות מקצועית. מספריה:

חקר הטקסט והשיח: רשומון של שיטות מחקר‬‬

Studies in Language and Language Education: Essays in Honor of Elite Olshtain (Co-editor, with Anat Stavans)

Troubled Talk: Metaphorical Negotiation in Problem Discourse (with David Green)

שיח בחינוך: אירועים חינוכיים כשדה ‫מחקר (עורכת בשיתוף עם עילית אולשטיין‬